تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد:

حمید پورمحمدی کیست؟| هر آنچه باید درباره رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه بدانید

مسعود پزشکیان در حکمی «سید حمید پورمحمدی» را به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد، این معاون جدید رئیس جمهور که به عنوان «مرد در سایه بانک مرکزی» خوانده می‌شد، چه سابقه‌ای در کارنامه خود دارد و پیش از این در چه بخش‌هایی فعالیت کرده است.

حمید پورمحمدی کیست؟| هر آنچه باید درباره رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه بدانید

رویداد۲۴| در ادامه انتصابات دولت مسعود پزشکیان رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز منصوب شد؛ «سید حمید پورمحمدی»، متولد ۱۳۴۶و دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تهران.

پورمحمدی در چند دولت گذشته مناصب و مسئولیت‌های مختلفی در بخش‌های اقتصادی به خصوص بانک مرکزی داشته و از چهره‌هایی است که هم در دولت محمود احمدی نژاد و هم در دولت حسن روحانی در حوزه اقتصادی و بانکی مسئولیت داشته است. شاید به همین دلیل حضور مستمر در این سمت‌ها از دهه ۸۰ است که چندی پیش روزنامه شرق او را «مرد در سایه بانک مرکزی» خواند.

او در سال‌های پایانی دهه ۶۰ و سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ به عنوان کارشناس حقوقی ـ معاون اداره کل وزارت جهاد سازندگی (سازمان امور عشایر) و مدیرعامل شرکت شاهد استان چهارمحال و بختیاری فعالیت کرد. سال ۱۳۷۵ بود که به معاونت برنامه‌ریزی و اداری و مالی استاندار استان چهارمحال و بختیاری رسید و ۴ سال بعد هم مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد کشور بنیاد شهید انقلاب اسلامی شد.

سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ آغاز دوران ورود پورمحمدی به حوزه بانکی بود وقتی در سال ۱۳۸۳ به عنوان معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی آغاز به کار کرد و یک سال بعد با آغاز دوران ریاست جمهوری محمود نژاد مسیری جدیدی برای او چیده شد. با این وجود مسئولیت‌های پورمحمدی در دوران مدیریت سید صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی باعث شد بعد‌ها در دهه ۹۰ روزنامه شرق در گزارشی از او به عنوان «مرد در سایه بانک مرکزی» یاد کند.

دوره ریاست محمود بهمنی، دوران اوج گیری پورمحمدی در بانک مرکزی شد و او به جایگاه «مشاور عالی رئیس بانک مرکزی» در سال ۱۳۸۷ رسید. فعالیت در کنار چهره‌هایی همچون داوود دانش جعفری، شمس الدین حسینی و محمود بهمنی نیز بهانه‌ای بود که در سال‌های پایانی دهه ۸۰ او را «معمار اصلی ایده‌های بانکی دولت اصول‌گرا» بخوانند.

مخالف سرسخت ادغام بانک ها؛ ماجرای اخراج از وزارت اقتصاد چه بود؟

با استعفای دانش جعفری از سمت وزارت اقتصاد در سال ۱۳۸۷، حسین صمصامی به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شد و طرح ادغام همه بانک‌ها را در دستور کار قرار داد. این طرح با مخالفت برخی کارشناسان وزارت اقتصاد از جمله پورمحمدی مواجه شد. این اختلاف نظر و البته ایستادگی پورمحمدی در مقابل این تصمیم منجر به اخراج او از وزارت اقتصاد شد.

حمید پورمحمدی کیست؟| هر آنچه باید درباره رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه بدانید
بازی روزگار یا خوش شانسی پورمحمدی بود که صمصامی هرگز از مقام سرپرستی وزارت اقتصاد بالاتر نرفت از اساس به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی نشد. وزیر جدید سید شمس الدین حسینی هم بعد از نشستن بر روی صندلی وزارتخانه اقتصاد دوباره پورمحمدی را به وزارت امور اقتصادی و دارایی بازگرداند. یک سال بعد هم – در مهر ۱۳۸۸- حسینی با حکمی پورمحمدی را به عنوان قائم مقام بانک مرکزی منصوب کرد. همان زمان بود که روزنامه شرق با اشاره به این انتصاب، پورمحمدی را چهره‌ای که «اصلی‌ترین نقش را در مدیریت شبکه پولی کشور ایفا می‌کند»، خواند.

دهه ۹۰؛ بازداشت، اتهامات احمد توکلی و دریافت نشان لیاقت

در اوایل آبان ۱۳۹۰ وقتی نام بابک زنجانی در پرونده صادرات نفت و دور زدن تحریم‌ها بر سر زبان‌ها افتاد به یکباره در میان اسامی پرونمده‌ای که در رسانه‌ها «اختلاس ۳ هزار میلیاردی» خوانده می‌شد، اخباری از بازداشت قائم مقام بانک مرکزی منتشر شد. بازداشت او انتقاد احمدی‌نژاد را برانگیخت. پورمحمدی در نهایت در ۲۸ آذرماه همان سال با وثیقه ۵ میلیارد ریالی آزاد شد و بعد از آن نیز مطلبی مبنی بر محکومیت وی منتشر نشد و در سمت قائم مقام بانک مرکزی نیز حفظ شد و به کار خود ادامه داد.

به گزارش رویداد۲۴ بازداشت موقت و آزادی پورمحمدی در مجلس اصولگرای و منتقد احمدی نژاد نیز بازتاب‌هایی داشت. احمد توکلی، نماینده وقت تهران در مجلس هشتم در جلسه علنی، انتقاداتی را علیه پورمحمدی مطرح و حتی مدعی شد که «او بدون داشتن مدرک دکترا خود را دکتر معرفی می‌کند، و به وظیفه خود برای مسئول نظارت بر بانک‌ها، صدور مجوز برای بانک‌ها و مسئول تنظیم مقررات اعمالی عمل نکرده است».


بیشتر بخوانید: محمدرضا عارف معاون اول پزشکیان کیست؟


ایده احمد توکلی این بود که با استعفای چهره‌هایی همچون پورمحمدی اعتماد مردم به نظام بانکی بازمی گردد و بر این اساس در مجلس پافشاری می‌کرد که «وقتی افراد ناشایست و نالایق با پشتیبانی دفتر رئیس‌جمهور سمت می‌گیرند، نتیجه‌اش همین می‌شود؛ ما می‌گوییم که وقتی افراد نالایق سر کار هستند و افراد مسئله‌داری که از دفتر رئیس‌جمهور حمایت می‌شوند و شخص مشایی از آن‌ها حمایت کرده و شخص احمدی‌نژاد با این کار‌ها موافقت می‌کند، این‌ها به طور طبیعی سیستم را مستعد فساد می‌کنند.»

حمید پورمحمدی کیست؟| هر آنچه باید درباره رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه بدانید
سایت انتخاب در گزارشی درباره موضوع بازداشت پورمحمدی و روند رسیدگی به پرونده او نوشته است که «پورمحمدی در میانه رسیدگی به اتهاماتش در دی ماه سال ۹۱ با حکم معاون وقت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور (در دولت احمدی‌نژاد) به عنوان معاون برنامه‌ریزی این معاونت گماشته شد و نشان لیاقت دریافت کرد. پس از شروع کار دولت رییس‌جمهور بعدی، حسن روحانی، نوبخت معاون برنامه‌ریزی او پورمحمدی را ابقا کرد و چند سمت مهم دیگر نیز به وی داد»

در ۹ خرداد ۱۴۰۰ پس از قوت گرفتن خبر برکناری عبدالناصر همتی از ریاست کلی بانک مرکزی، شایعه شد که پورمحمدی سکان هدایت بانک مرکزی را به عهده گرفته است که پس از دقایقی این شایعه توسط دفتر وی در سازمان برنامه تکذیب شد.

حالا با حکم جدید مسعود پزشکیان برای حمید پورمحمدی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و جایگزین داوود منظور در این سازمان، پورمحمدی رکورد حضور در مناصب بانکی و اقتصادی در سومین دولت در جمهوری اسلامی را هم رد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: دولت چهاردهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
0
3
ماجرای ارتباط او و ابوالحسنی با خاوری به کجا رسید؟ ماستمالی شد؟
shahab
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۵
1
0
هرکس در خوبی باشد،درهمه دولتها صاحب منصب میشود.مبارکست برشماآقای پزشکیان نهج‌البلاغه خوان!
نظرات شما
پیشخوان